Pantea Wäring

Karla community

Över 500 lägenheter i en och samma byggnad, men … fortfarande ensam?

Målet med detta projekt är att skapa en positiv påverkan på människors vardag genom att främja gemenskap. Karlatornet, med sina över 500 lägenheter, har stor potential att minska känslan av ensamhet bland sina boende och öka känslan av tillhörighet. 

Designprocess

Processen började med att fördjupa oss i teman som ensamhet, gemenskap och psykisk hälsa genom sekundärforskning och intervjuer med boende på Karlatornet. Vi identifierade två kontrasterande persona: en persona är den som bor med sin familj och inte känner behov av att skapa relationer med grannar, och andra personan är nyinflyttad, ensam person från Sverige som är mycket engagerad i att lära känna sina grannar för att minska sin ensamhet.

Utmaningen va att hitta sätt att få dessa två grupper – en som inte har behov av interaktion och en som längtar efter den – att kommunicera och interagera med varandra.

Lösningen var att undersöka gemensamma intressen och behov, och implementera dessa insikter i en funktion i den befintliga appen. Funktionen syftar till att motivera boende att interagera genom att förenkla processen och utgå från gemensamma intressen och aktiviteter. Vi lade till ett belöningssystem, ”Grannpoäng” (GP), som en motivation. Vi prototyptestade idén i tre iterationer och inkorporerade användarfeedback i varje steg. Slutligen testade vi resultatet med SUS-skala och Microsoft Reaction Cards.

Research Metoder: Secondary research, Enkäter, Intervjuer, User stories, Persona

Persona

How Might We?

 

Vi formulerade fyra How Might We (HMW)-frågor som sammanfattade de centrala temana från våra användarberättelser. Dessa frågor presenterades i den befintliga appen, där vi uppmanade medlemmarna att rösta på de alternativ som bäst reflekterade deras behov. Vi valde att vidareutveckla det alternativ som fick flest röster från användarn

Idégenerering

Metoder: Brainwriting, Crazy 8, 8+8 , Random word association, Reverse thinking.

Vi använde en rad olika metoder för att komma på konceptidéer.Sedan använder vi NUF-metoden för att värdera vilket koncept som var mest relevant för våra HMW-frågor och mål.

Vinnande idé:

Event/ aktiviteter
I appen introduceras en funktion för att skapa och delta i olika evenemang, vilket möjliggör för boende med gemensamma intressen att knyta an till varandra. Utbudet av evenemang anpassas efter de boendes intressen och kan inkludera aktiviteter som musikspelningar, bokklubbar och quiz. Grannar som engagerar sig i planeringen av evenemang kommer att belönas med
Grannpoäng, som senare kan växlas mot olika priser i appen, såsom rabatter på hotell, spa och liknande. De som deltar i evenemangen kommer också att få Grannpoäng, fast i halva mängden jämfört med de som planerar evenemanget.

Kortfattat om resten av ideér:

– Digital anslagstavla:
Vid entrén av Karlatornet kommer finnas en digital anslagstavla att installeras för att informera om aktuella aktiviteter och bortskänkta föremål.  Anslagstavlan syftar till att uppmuntra boende att stanna upp och diskutera innehållet, med teman kopplade till olika länders högtider för att återspegla Karlatornets multikulturella karaktär.

– Chattgrupper i appen:
Appen kommer att erbjuda strukturerade chattgrupper som möjliggör effektiv kommunikation och interaktion bland boende. Dessa grupper kommer att kategoriseras och kräva godkännande för medlemskap, vilket säkerställer en trygg och respektfull miljö där medlemmar kan be om hjälp, ställa frågor eller knyta nya vänskapsband.

– Buddy system:                                                                                                                                                                    Ett buddy-system kommer att införas där grannar på samma våning paras ihop för att stödja varandra i nödsituationer, såsom bränd. Dessa buddy-grannar kommer att delta i övningar för att öka tryggheten och underlätta räddningstjänstens arbete, vilket skapar en säkerhetskultur inom gemenskapen.

Wireframe

Scenario och Hi-Fi prototype

1. Skapa event vy:

  • Personan Maryam Öppnar Karla Staden appen.
  • Hon swiper höger i listan under Skapa event och väljer “Book Club”. Hon kan även skapa ny
    event som inte finns i listan om hon klickar på “Other”
  • Längst up ser hon att hon ska spendera 3 poäng för att skapa denna event. Detta är för att
    förminska risken för fake events. Hon fyller i information om sin önskade event, här kan hon få
    hjälp med Ai genererade text om hon vill. Efter hon har valt datum, tid, co-host osv tappar hon
    på “Publish”-knappen..
  • En modal feedback visas, där hon kan bekräfta sin åtgärd eller avbryta.
  • Tada! Hon får bekräftelse vy dyker upp på skärmen med info om eventet och totala poäng som
    hon kommer få efter succé event.
  • Efter genomförandet av eventet dyker en sista vy upp där Maryam kan se sina GNP (Good
    Neighbour Points), sina totala poäng och en hint om tillgängliga priser för hennes poäng,
    markerade med lila knappar. Hon kan se vilka priser är tillgängliga baserat på hennes totala
    poäng.

2. Delta I en event vy:

  • Personan Joon Öppnar Karla Staden appen.
  • Hen kan se sina bokade event under “My events”
  • Hen skrollar ner under “Coming events” och väljer “Book Club”
  • I denna vyn kan hen läsa om eventet, kommentarer från andra som är intresserade i eventet
    eller skriva nytt kommentar. Hen kan se listan av deltagaren och får möjlighet att följa dom som
    en vän i appen. Hen kan även dela eventet med dom andra i byggnaden.
  • Hen tappar på “Join” när hon har bestämt sig för att delta.
  • En modal feedback med datum, tid och plats dyker up där hen kan bekräfta sin åtgärd eller
    avbryta.
  • Efter bekräftelse öppnas belöningsvy som visar hur många poäng kommer hen få efter
    deltagandet och hen kan även lägga till denna event direkt till sin kalender app med en klick.
  • Sista vyn dyker upp efter hen har deltagit i eventet. Hen kommer inte få poängen ifall hen
    avbokar eller får hinder för att delta.

Sista test

Resultatet från vår sista test stöttar vår HMW och visar att gränssnittet är lättanvänt. Det mest valda ordet i Microsoft reaction cards är ordet ”Collaborative”, vilket är ett bevis på att vi har uppnått vårt mål. Även resten av orden som test-personer valde stöttar vårt koncept såsom Inviting, Easy to use, Friendly mm. Hittils har vi bara data från våran test och det som kunde vara ännu mer spännande va om vi hade möjlighet att implementera denna funktion i appen men i dagsläge finns inte tillräcklig med budget för detta mål.